Mijn belangrijkste lessen heb ik in de praktijk geleerd:

Gebruik je gezond verstand en luister naar wat de mensen je te vertellen hebben. 

Hiermee ontstaan de beste processen waar medewerkers zich in herkennen. Ze zien er namelijk de meerwaarde van in, voelen zich deel van het proces en verantwoordelijk voor de juiste uitvoering en weergave.


Ruim 20 jaar ervaring.

Mijn naam is Victor van Hunnik en ik heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring met kwaliteitszorg, procesmanagement en verandermanagement. 

De afgelopen 11 jaar heb ik bij twee onderwijsinstellingen gewerkt en werk nu nog part-time bij een onderwijsinstelling in de Achterhoek. Ik werk als processpecialist en kwaliteitsadviseur. 
Daarvoor was ik werkzaam bij het ministerie van LNV waar ik dezelfde soort werkzaamheden uitvoerde. 

In de ruim 30 jaar dat ik werk heb ik vele opleidingen en trainingen mogen en kunnen volgen. Onderaan deze pagina een kort overzicht.
Het is juist vanwege deze opleidingen en trainingen dat ik heb kunnen experimenteren met diverse werkwijzen, zo ook op het gebied van procesinventarisatie. Inmiddels heb ik een unieke manier van werken ontwikkeld m.b.t. het ophalen en weergeven van werkzaamheden (processen).

Unieke werkmethode.

Deze unieke manier van werken zorgt er niet alleen voor dat de op dat moment uitgevoerde werkzaamheden perfect worden weergegeven, maar zorgt er ook voor dat de mensen elkaars werk anders gaan zien, waarderen en zorgt voor communicatie. Deze manier van werken geeft de mensen een nieuwe manier van kijken naar hun eigen werkzaamheden als ook van de ander. Problemen komen daarbij ook aan de orde en in gezamenlijkheid worden deze opgelost. 
De mensen herkennen dan ook de weergegeven werkzaamheden en dat zorgt ervoor dat mensen makkelijker eventuele gewijzigde werkzaamheden sneller accepteren en uitvoeren.  

Welke ingrediënten er in mijn unieke manier van werken zitten? 
Wat ik onder andere doe, ik: 

  • luister
  • laat mensen in hun waarde
  • heb geen waardeoordelen
  • maak herkenbare processen
  • zorg dat de juiste mensen aansluiten
  • maak gebruik van de expertise van de medewerkers

Conclusie

Mijn manier van werken zorgt ervoor dat medewerkers de processen herkennen, er mee willen werken en zich verantwoordelijk voelen. Dit komt dan uiteindelijk de implementatie ten goede. Op deze wijze wordt het geen ‘boekwerk in de kast’, maar een up to date en gebruiksvriendelijk instrument.


Samenwerking voor ontwikkelen Onderwijsprocesmodel

Het Onderwijsprocesmodel is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Maxcademy, MAVIM en de Procescoach.
Het Onderwijsprocesmodel is in eerste instantie ontwikkeld door Maxcademy en MAVIM zo’n 12 jaar geleden. Inmiddels zijn er vele nieuwe inzichten en waren een aantal updates nodig. Ik heb de aanpassingen in het Onderwijsprocesmodel doorgevoerd in samenwerking met Maxcademy zodat het een nog praktischer en gebruiksvriendelijker model is geworden.
Tevens is er wet en regelgeving gekoppeld alsmede de MORA, HORA en FORA. Ook de PE (procesarchitectuur examinering) is gekoppeld.

Met andere woorden alles om het model makkelijker te kunnen gebruiken bij onderwijsinstellingen. 


Opleidingen

De opleidingen en trainingen die ik onder andere heb gevolgd:

  • Procesmanagement
  • Adviesvaardigheden
  • Bisl
  • Itil
  • Agile scrum
  • Kwaliteitsmanagement
  • Lean six sigma
  • Coaching
  • Verandermanagement (menselijke kant van verandertrajecten)
  • Auditor (ook gebruik makend van het Dialoogmodel)
  • Gebruik MAVIM 


Victor van Hunnik

Procescoach en adviseur

Wil je meer lezen over wat de Procescoach doet?

Klik dan op onderstaande link: