Alle processen overzichtelijk op een rij

De processen die in het Onderwijsprocesmodel zijn opgenomen zijn de meest gebruikelijke processen in het onderwijs. De basis komt uit de Tripple A, nu MORA genoemd, aangevuld met een aantal veel voorkomende werkzaamheden. Veel van deze processen zien wij dan ook terugkomen in het HBO en PO. 

De uitwerking is op een basis niveau en kan al naar gelang worden aangevuld en aangepast aan uw organisatie.

Op deze wijze heeft u overzicht van de processen die nodig zijn in uw organisatie. 

Koppeling met wet en regelgeving

De wet en regelgeving is belangrijk binnen het onderwijs omdat de inspectie controleert aan de hand van deze wetten. 
Voor zover mogelijk zijn de wet en regelgeving gekoppeld aan de werkzaamheden. Op deze wijze kunt u zien welke werkzaamheden (processen) belangrijk zijn voor de inspectie. Ook  is het mogelijk om bij wetswijzigingen sneller te zien welke werkzaamheden gewijzigd kunnen worden. 

direct klaar om te gebruiken

De MORA, HORA en FORA zijn uitgebreide procesarchitecturen die de werkzaamheden van onderwijsinstellingen weergeven. Het nadeel van deze architecturen is dat deze lastig leesbaar zijn en zeer gebruiksonvriendelijk. Ook moet er nog veel werk verzet worden om deze verder te structuren c.q. inhoud te geven. Ziet u al uw medewerkers hun weg vinden in deze architecturen? Mijn ervaring is dat dit lastig is en veel tijd kost. En dat komt het gebruik niet te goede.

In het Onderwijsprocesmodel worden de werkzaamheden op een makkelijke manier weergegeven. Onderwerpen zijn snel te vinden. De werkzaamheden zijn tevens voorzien van een tekst sjabloon en voorbeeld schema’s. Gemakkelijk in gebruik en indien nodig gemakkelijk door u aan te passen.

Met de tekst sjablonen kunt u de omschrijving van de werkzaamheden op een makkelijke en gestructureerde manier weergeven. Bij een aantal werkzaamheden zijn er dan ook al (beperkte) omschrijvingen opgenomen. Klaar om aan te vullen en aan te passen aan uw specifieke situatie.

Koppeling met MORA

In het MBO was er Tripple A. Een heel dik boekwerk met daarin opgenomen de werkzaamheden die een onderwijsinstelling moet uitvoeren. Inmiddels is er de MORA die Tripple A vervangt. En vanuit de MORA zijn ook de HORA en FORA ontwikkeld. Procesarchitecturen voor het onderwijs. 

Het bestaan van deze architecturen is heel prettig omdat dit een overzicht geeft en verbanden tussen werkzaamheden op hoofd niveau laat zien. Het nadeel is dat de architecturen voor vele medewerkers lastig zijn te doorgronden en hun weg erin te vinden. 

Het Onderwijsprocesmodel is een makkelijker, praktische en gebruiksvriendelijke manier om alle werkzaamheden in deze architecturen weer te geven. Daarom is het Onderwijsprocesmodel gekoppeld aan de MORA. 

Koppeling met de Procesachitectuur examinering

Deze Procesarchitectuur Examinering (PE)  is al een redelijk begrip in het onderwijs en vele instellingen gebruiken deze dan ook als leidraad. Inmiddels is de koppeling tussen PE en de MORA ook gemaakt zodat die goed op elkaar aansluiten. 

Natuurlijk kan deze procesarchitectuur ook niet ontbreken in het Onderwijsprocesmodel. Dus is er een koppeling gemaakt met ook de PE. Tevens is de PE ook inzichtelijk gemaakt.

mavim als platform

Het Onderwijsprocemodel is speciaal voor en in samenwerking met MAVIM ontwikkeld. Om het Onderwijsprocesmodel te gebruiken is MAVIM nodig.

Mavim biedt software waarmee een dynamische, virtuele weergave van een organisatie in de operationele context kan worden gecreëerd – wat Gartner een digitale tweeling van de organisatie noemt.

Elk aspect dat binnen de kaders van een organisatie valt (processen, technologie, architectuur, infrastructuur, interacties met klanten, zakelijke mogelijkheden, strategieën, rollen, verantwoordelijkheden, producten, diensten, distributiekanalen) kan onderling worden verbonden, gerapporteerd en gevisualiseerd. Dit helpt het management om – in een gecontroleerde omgeving – het effect van veranderingen te beoordelen.

Wilt u meer weten over MAVIM en de mogelijkheden wat dat pakket voor u kan betekenen?